2020-lukua

Kevään 2020 luennot

06.02   Näyttelykoordinaattori Anne Paldanius,  venäläinen avantgardismi

05.03.  Kokoelmapäällikkö Tapio Suominen, Joseph Alanen, jonka näyttely avautuu 01.02. Tampereen Taidemuseossa

16.04.  Näyttelykoordinaattori Anne Paldanius, suomalainen modernismi 50-luvulla

06.02. ja 16.04. luennot Kultuuritalo Laikun luentosalissa, Keskustori 4.

05.03. luento Galleria Saskian tiloissa, Pirkankatu 6.

Luennot alkavat kello 18.00 ja kestävät tunnin.

Maksu jäsenet 5,00 €, opiskelijat 4,00 €, ei jäsenet 7,00 €.

Kevään 2020 matkat

29.02. Helsinki

Amos Rex:  Generation 2020

Näyttelyn kunnianhimoisena tavoitteena on esitellä nuorten tekijöiden nousevaa  taidetta.  Kolmen vuoden välein järjestettävä Generation -näyttely nähtiin ensimmäisen kerran  Amos Andersonin taidemuseossa keväällä 2017. Mittavaan Generation 2020 näyttelyyn osallituu yhteensä yli 80 taiteilijaa, jotka valittiin avoimen haun kautta. Moni hakija käsitteli töissään ihmisen suhdetta ympäröivään luontoon ja teknologiaan - asioita, jotka määrittävät nousevan sukupolven tulevaisuutta.

Ateneum:  Natalia Goncharova

Natalia Goncharova (1881–1962) tunnetaan Venäjän avantgarde-taiteen keskushahmona ja innovaattorina. Näyttely esittelee laajasti taiteilijan tuotantoa vuosisadan neljältä ensimmäiseltä vuosikymmeneltä. Ennen Ateneumia näyttely on esillä Tate Modernissa Lontoossa ja Palazzo Strozzissa Firenzessä. Näyttely jatkaa Ateneumin työtä taiteilijanaisten esiin nostamiseksi.

Natalia Goncharova sai tunnustusta urallaan jo varhain. Hän julistautui venäläisen avantgarden johtohahmoksi jo ennen muita, sittemmin tunnetuksi nousseita taiteilijakollegoitaan Kazimir Malevichia, Marc Chagallia tai Wassily Kandinskyä, järjestämällä valtavan yksityisnäyttelyn Moskovaan vuonna 1913. Vuonna 1915 hän muutti Ranskaan ja tuli avainhenkilöksi Pariisin kuohuvassa taidekentässä.

Goncharovann mittavaa taiteellista tuotantoa innoittivat niin kansantaide kuin uskonnolliset ikonit. Hänen taiteensa oli myös ristiriitaista: Goncharova saattoi samaan aikaan esiintyä kasvot maalattuna katuperformanssissa Moskovassa ja luoda uskonnollista taidetta vanhojen ikonien inspiroimana. Kuvataiteen lisäksi Goncharova suunnitteli pukuja ja lavasteita Sergei Djaghilevin kuuluisaan Venäläiseen balettiin sekä pukuja muotitaloille Moskovaan ja Pariisiin, oli mukana avantgardistisessa elokuvassa sekä teki kuvituksia kokeellisiin runoihin.

Goncharovan rohkea ja innovatiivinen tuotanto vaikutti aikalaisiinsa ja ylitti 1900-luvulle ominaiset taiteenväliset rajat. Näyttely keskittyy taiteilijan innovatiivisimpaan kauteen 1900-luvun alusta 1920-luvulle, jolloin hän inspiroi yhtä lailla Venäjän kuin Länsi-Euroopan kokeellisia taiteilijoita. Näyttelyssä nähdään yli sata teosta, joihin kuuluu paljon maalauksia, mutta myös kuvituksia, pukuja, lavastusluonnoksia ja balettitaltiointeja. Lähes kaikki näyttelyn teokset nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa.

Matkan  aikataulu:

09.00    Lempäälä, Linja-auto asema
09.30    Lähtö Tampere, Vanha kirkko
12.00    Amos Rex, opastus 1 h
13.00    Lounas, Lasipalatsin ravintola
14.30    Ateneum, alustusluento 30 min.
15.00    Tutustuminen näyttelyyn,  jonka jälkeen lähtö kotimatkalle.

28.03.  Turku ja Salo

Turun Taidemuseo: Löytöretkiä - Lars Göran Johnsson kokoelma

Lars Göran Johnsson on kerännyt taidetta lähes 60 vuoden ajan ja hänen kauneuden kaipuusta alkunsa saaneesta löytöretkestään on muodostunut yksi maamme merkittävimmistä yksityisistä
taidekokoelmista. Sen monisärmäisyys kertoo keräilijän liikkuvasta elämäntavasta ja kiinnostuksesta ajan ilmiöihin. 1970-luvulla lääkärin ja tutkijan työ vei Johnssonin Yhdysvaltoihin, mikä syvensi hänen suhdettaan abstraktiin taiteeseen. Sittemmin Suomeen ja Ranskaan asettuneen keräilijän kokoelma on karttunut mm. pohjoismaisella ekspressiivisellä maalauksella ja nykyvalokuvalla. Turun taidemuseolle vuonna 2016 lahjoitettua kokoelmaa esittelevä näyttely täyttää museon molemmat näyttelykerrokset avaten näkymiä kansainväliseen modernismiin ja nykytaiteeseen.

Salon Veturitalli: Tommi Toija, Omia kuvia

Kuvanveistäjä Tommi Toija (s.1974) on yksi tämän hetken kiinnostavimmista nykytaiteilijoista. Toijan hämmentynein silmin katsovat hahmot ja niiden luoma omintakeinen maailma ovat löytäneet tiensä monien sydämiin. Veikko Halmetojan kuratoima näyttely esittelee Toijan uusimpia veistoksia ja maalauksia, muutamilla vanhemmilla teoksilla maustettuna. Mukana on persoonallisia veistoshahmoja - yksi viettää ikuista vappua, toinen näkee unia pimeässä ja kolmas puhaltaa saippuakuplia ylös korkeuksiin. Näyttelyssä on myös harvemmin nähtyjä rintakuvaveistoksia,
croquis-piirroksia ja akvarelleja.

Näyttelyn teokset ovat taiteilijan omia kuvia, mutta myös muotokuvia nykyihmisestä ihmettelemässä ympärilleen levittäytyvää maailmaa. Tutut ihmisenä olemisen kysymykset, myös ne vaikeat ja vaietummat, saavat Toijan moniulotteisissa teoksissa paljastavan muodon. Teokset ovat syvästi inhimillisiä ja helposti lähestyttäviä. Niissä yhdistyy empatiaa herättävällä tavalla viattomuus ja kapina, lapsuus sekä iätön
ja ajaton huumori. Näyttely on esillä 12.1. asti Hämeenlinnan taidemuseossa, josta se siirtyy Saloon.

Matkan aikataulu:

09.00  Lempäälä, Linja-autoasema