Menneet tapahtumat

Kevään 2023 tapahtumat

Luennot

25.1.2023

FM Kirsi Kaivanto: Tampereen ensimmäiset ammattitaiteilijat, Gabriel Engberg ja Kaarlo Vuori.

16.2.2023

Wäinö Aaltosen Museon intendentti Riitta Kormano: Wäinö Aaltosen taiteesta.
Luento liittyi Tampereen taidemuseon näyttelyyn.

14.3.2023

Luentoyhteistyö Emil Aaltosen museon kanssa käynnistyi keväällä 2023.
Pyynikinlinna, Villa Gyllenbergin taidemuseon intendentti Lotta Nylund: Taidemaalari Alexander Lauréus.

27.4.2023

Pyynikinlinna, Kansallismuseon näyttelypäällikkö, FT Minerva Keltanen: Vanhan taiteen tutkimuksesta.

22.8.2023

Vuoden Nuori Taiteilija 2023 Eetu Huhtala. Luento liittyi Tampereen Taidemuseon näyttelyyn.

7.9.2023

Arkkitehtuurimuseon tutkimuspäällikkö Petteri Kummala: Raili ja Reima Pietilän arkkitehtuurista 1950-luvun lopulta 1990-luvulle.

5.10.2023

Pyynikinlinna, Ateneumin amanuenssi Hannele Selkokari: Taiteen kerääjät 1900-luvun alussa.

16.11.2023

Pyynikinlinna, taidehistorioitsija Anne Paldanius: Pirkanmaalaiset kuvataiteilijat ja Emil Aaltosen kokoelma.

22.11. 2023

Taidehistorian dosentti, akatemiatutkija Marja Lahelma: Kuoleman puutarhassa – kuoleman kuvat Hugo Simbergin taiteessa.

Matkat ja muut tapahtumat

14.1.2023 Taidematka Helsinkiin ja Espooseen

Yhdistys järjesti vuoden ensimmäisen taidematkan lauantaina 14.1.2023 Didrichsenin taidemuseon näyttelyyn Materia ja runous – Eila Hiltunen 100 vuotta ja Espooseen taidemuseo Emman näyttelyyn Collection Kakkonen.

24.2.2023 Taide- ja lounasmatka Mänttään

Yhdistys järjesti taide- ja lounasmatkan Mänttään. Ohjelmaan sisältyi opastettu kierros näyttelyssä Aamukahvit kaupungin katolla, Paviljonki –lounas ravintola Göstassa ja vierailu Serlachius -residenssissä.

22.3.2023 Tampereen Raatihuoneen esittely yhdistyksen jäsenille

Tampereen Raatihuoneeseen ja sen taideteoksiin sekä yhdistyksen historiaan tutustuminen.
Toimittaja Susanna Härkönen: Raatihuoneen esittely
Prof. emerita Annikki Järvinen: Tampereen taideyhdistyksen historiasta

1.4.2023 Päivällinen ja näytelmä Teatterin rouva Tilda

Tilda Vuori oli Tampereen Työväen Teatteria pitkään johtanut lahjakas näyttelijä sekä yhdistyksemme alkuvaiheen aktiiveihin kuuluneen taidemaalari Kaarlo Vuoren puoliso. Näytelmän käsikirjoittaja Hanna Suutela kertoi yhdistyksen jäsenille ennen esitystä näytelmän synnystä.

5.5.2023 ja 6.5.2023 Taidematka Humppilaan ja Tammisaareen

Humppilassa vierailun kohteena oli Ateljé Heljä, jossa taiteilija Heljä Liukko-Sundsröm kertoi urastaan ja taiteestaan.
Tammisaaressa tutustuimme uuteen taidemuseo Chappeen – taiteen taloon meren äärellä sekä Tammisaaren kaupunginmuseon Helene Schjerfbeck – kokoelmaan. Matkaan sisältyi myös kävellen tehty draamaopastus Helene Schjerfbeckin kotikaupungissa.

16.8.2023 Taidematka Kangasalle ja Purnuun

Kangasalla tutustuimme Kangasala-taloon sekä Erika Adamssonin näyttelyyn DECADES – vuosikymmeniä Kimmo Pyykkö -museossa. Lounas nautittiin palkitussa ravintola Paakarissa.
Matkan toisena kohteena oli professori Aimo Tukiaisen perustaman taidekeskus Purnun kesänäyttely.

16.9.2023 Taidematka Kauttuan ruukkiin ja Raumalle

Matkan kohteena oli Kauttuan Ruukin miljöö ja arkkitehtuuri.
Raumalla tutustuttiin Vanhaan kaupunkiin sekä Rauman Taidemuseon näyttelyyn Lintu ja kala!
Matkalla oli mahdollisuus vierailla myös keraamikko Kerttu Horilan sekä kuvanveistäjä ja hopeaseppä Eila Minkkisen työhuoneilla.

28.10. ja 25.11. Taidematka Helsinkiin

Taidematkalla vierailtiin Didrichsenin Taidemuseon Rafael Wardin elämäntyötä esittelevässä näyttelyssä sekä Villa Gyllenbergin näyttelyssä Werner von Hausen – Unohdettu klassikko.
Ateneumin taidemuseo avatiin korjausten jälkeen keväällä 2023 ja siellä tutustuimme syyskauden päänäyttelyyn Väriä ja valoa. Ateneumissa oli mahdollisuus tutustua myös Hugo Simbergin valokuviin ja niistä tehtyihin maalauksiin sekä perusnäyttelyyn Ajan kysymys.

9.11.2023 Vierailu Sara Hildénin museossa

Yhdistys vieraili opastetulla kierroksella Sara Hildénin museon näyttelyssä Lee Bul.

2.12.2023 Taide- ja teatterimatka Hämeenlinnaan

Matkalla vierailtiin Hämeenlinnan kaupungin Skogster-museon näyttelyssä Heljä Liukko-Sundström – Kotiemme keramiikkataiteilija.
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Matkan ohjelmaan kuului myös Hämeenlinnan teatterin näytös Rottien pyhimys, joka pohjautuu kirjailija Anneli Kannon samannimiseen teokseen. Ennen näytöstä näytelmän ohjaaja Milko Lehto kertoi kirjan dramatisoinnista ja ohjaajan valinnoista.