Tammerkosken lukiolaisten kuvataidenäyttely Silmäillen Sampolassa

1.12.2023

Tammerkosken lukiolaisten kuvataideopintojen näyttötöihin perustuva Silmäillen-näyttely on avattu Tampereella Sampolan Galleria Luomuksessa, osoitteessa Sammonkatu 2.

Silmäillen-näyttelyssä nähtävät kuvataiteen lukiodiplomityöt perustuvat opetushallituksen vuosittain antamiin tehtäviin, joita opiskelijat lähtevät toteuttamaan. Lukiodiplomi-näyttötöitä on tehty jo vuodesta 1999 lähtien. Opiskelijan valmistuessa tehty lukiodiplomi täydentää lukion päättötodistuksen ja ylioppilastutkintotodistuksen osoittamaa osaamista.

"Vaikka opetushallituksen antamat tehtävät ja ohjeet ovat kaikille samat, tulkintoja ja erilaisia, uniikkeja teoksia on yhtä monta kuin niitä tehneitä opiskelijoita. Varsinaisen teoksen lisäksi lukiodiplomin suorittamiseen kuuluu myös portfolion tekeminen. Siinä opiskelija kuvaa ajatusprosessiaan, työn tekemistä, hyödyntämiään tietoja ja visuaalisen kulttuurin ilmiöitä sekä prosessin aikana oppimiaan uusia taitoja ja tietoja. Yhdessä teos ja portfolio muodostavat kokonaisuuden, joka mahdollistaa taideteosten silmäilyn lisäksi syvemmän paneutumisen", Tampereen kaupungin sivuilla kerrotaan.

Silmäillen-näyttely on nähtävissä Galleria Luomuksessa, Sampolassa 27.11.2023—22.1.2024 maanantaista perjantaihin klo 8–20. Viikonloppuisin aukioloa voi tiedustella puh. 040 8698183. Näyttely on suljettuna 22.12.2023–3.1.2024.