Kultakauden naisia -teatteriesitys

10.2.2023

Tampereella on sunnuntaina 12.2. klo 14 Aleksanterin koulutalon juhlasalissa taiteen ystäville sopiva näytelmä osoitteessa Hallituskatu 26.

Kultakauden naisia -esityksen tapahtuma-ajankohta on heinäkuu 1911 ja paikka Grand Hotel Fennia Helsingissä. Siellä tapaavat kultakauden naiset eli kansallissäveltäjä Jean Sibeliuksen puoliso Aino Sibelius, kirjailija Juhani Ahon puoliso, taidemaalari Venny Soldan-Brofeldt, näyttelijätär Ida Aalberg ja arkkitehti Wivi Lönn. Neljätoista vuotta aiemmin sydänkohtaukseen menehtynyt kirjailija Minna Canth kommentoi tapahtumia haudan takaa.

Naisten keskusteluissa nousevat esiin aikakauden merkittävät tapahtumat niin taiteessa kuin muussakin elämässä. Naiset ovat kukin osaltaan joutuneet tekemään omia valintojaan ja kantamaan niiden seurauksia. Muistellaan menneitä, osin yhteisiäkin sattumuksia, ja pohditaan tulevaisuutta. Tapahtumia elävöittää Grand Hotel Fennian laulajattarien esittämä kultakauden suomalainen musiikki. https://www.eliisateatteri.fi