Taidematka Kangasalle ja Purnuun

Taideyhdistys järjestää taidematkan, jonka ensimmäinen kohde on Kangasalla. Käymme opastetulla kierroksella Kangasala-talossa, joka valmistui vuonna 2015. Rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Markku Puumala, Arkkitehtitoimisto Heikkinen Komonen.

Kangasala-talossa sijaitsee Kimmo Pyykkö Taidemuseo, jonka pysyvässä näyttelyssä tehdään matkaa kuvanveistäjä, professori Kimmo Pyykön ateljeessa. Näyttely rakentuu alkuperäisdokumenttien, digitoidun aineiston ja taideteosten vuoropuhelusta.

Museon vaihtuvana näyttelynä on kesällä 2023 Erika Adamssonin DECADES – vuosikymmeniä.  Adamsson (s. 1973) on turkulainen taidemaalari, joka on opiskellut Turun Piirustuskoulussa.  Aika, nostalgia ja eri vuosikymmenten tunnelmat ovat keskeistä Adamssonin taiteessa. Uusimpien teosten innoittajana on toiminut Kangasalan urkutehtaan historia.

Molempiin näyttelyihin on varattu ryhmällemme opastus.

Taidekierroksen jälkeen nautimme kolmen ruokalajin lounaan Kangasalan keskustan ravintola Paakarissa, joka luonnehtii toimialaansa maalaisranskalaiseksi ruokaravintolaksi . Paakari luokiteltiin Viisi Tähteä -sivuston arvioinnissa Suomen 50 parasta Ravintolaa 2023 -ravintoloiden joukkoon.

Kangasalalta suuntaamme  Orivedelle Purnun taidekeskukseen. Kuvanveistäjä, professori Aimo Tukiainen (1917–1996) hankki Purnun alueen vuonna 1962 ja rakensi sinne kesäateljeensa. Näyttelytoiminta  alkoi vuonna 1967, kun Tukiainen kuuden taitelijatoverinsa kanssa järjesti Purnuun kesänäyttelyn yhteisen 50-vuotisjuhlan kunniaksi. Tukiainen rakensi Purnuun vähitellen lisää ateljee- ja näyttelytiloja yhteistyössä arkkitehti Osmo Siparin kanssa. Viimeinen eli seitsemäs halli valmistui vuonna 1985. Lisäksi alueelle on siirretty lähiseudulta vanhoja rakennuksia, kuten riihi ja aittoja, joista vanhin on 1700-luvulta.

Tutustumme opastetulla kierroksella Purnun vuoden 2023 kesänäyttelyyn, jonka taiteilijoita ovat Petri Ala-Maunus, Terhi Heino, Sanna Kannisto, Sakari Kannosto, Tuomas A. Laitinen, Siina Levonoja, Ninni Luhtasaari, Pink Twins, Jenni Rope, Elina Ruohonen, Sirpa Särkijärvi ja Sini Villi.

Paluu Tampereelle Oriveden keskustan kautta, jossa nautitaan iltapäiväkahvit palkitussa Kahvila Herkkuhetkessä.

Lähtö keskiviikkona 16.8.2023 klo 10.30 Tampereen Vanhalta kirkolta

Kangasala-talon näyttelyt

Lounas Ravintola Paakarissa Kangasalla

Purnu

Iltapäiväkahvit Kahvila Herkkuhetkessä Orivedellä

Paluu Tampereen Vanhalle kirkolle klo 17.30 mennessä.

Ryhmän enimmäiskoko on 50 henkilöä. Hinta sisältää kuljetuksen, opastukset, sisäänpääsyt ja ruokailut. Matkan hinta on jäsenille 65 € Museokortilla, 70 € ilman Museokorttia , ei-jäsenille 75 € Museokortilla ja 80 € ilman Museokorttia.

Ilmoittautumiset 28.7.2023 mennessä. Muistathan ilmoittaa myös mahdollisesta erikoisruokavaliosta.

Jäsenyys
Erika Adamsson: Urkutehdas, 2023, 30 x 29 cm, öljy akryylilevylle. Kuva: Erika Adamsson