Taidematka Kangasalle

• la 13.4.2024
  • Kangasala-talo

Taideyhdistys järjestää lauantaina 13.4. Taidepäivän Kangasala-talossa yhteistyössä Kimmo Pyykkö -taidemuseon kanssa. Museossa on esillä Juha Merran ja Jouko Pullisen näyttely Dialogos – kuvan kaunis keskustelu.

Aloitamme Juha Merran ja Jouko Pullisen yhteisellä, keskustelevalla taideluennolla Taiteen kohtaaminen hermeneuttisesta näkökulmasta. Tavoitteena on avata ajattelua taiteen kokemisesta ja tulkinnasta.  Luennon jälkeen nautimme buffet-lounaan Kangasala-talon ravintola Jalmarissa. Sen jälkeen Merta ja Pullinen esittelevät Kimmo Pyykkö -taidemuseossa olevan näyttelyn.

Taidemaalari Juha Merta ja taidegraafikko Jouko Pullinen tekevät käsitteellistä taidetta keskinäisenä vuoropuheluna. Näyttelyssä nähdään soveltavia töitä: maalauksia, grafiikkaa, esinekoosteita ja kollaaseja. Osa teoksista on vanhempaa tuotantoa ja osa esillä ensimmäistä kertaa.

“Näyttelykokonaisuus sisältää muutamia nostalgisia teoksia aiemmista näyttelyistämme, tosin päivitetyssä muodossa. Teokset kun ovat saaneet aivan uusia merkityksiä ajan saatossa. Liikumme edelleen taidefilosofisissa pohdinnoissa, mutta jalat tiukasti maaperällä. Milloin kengät tuhkan peitossa tai kosteana aamukasteesta. Erityisesti ympäristön kohtaaminen näkyy teoksissamme, olipa se sitten urbaani Berliini tai meille molemmille pyhä suomalainen metsä. Ensisijaisesti kilvoittelemme itsemme kanssa ja keskenämme. Haastamme samalla katsojamme pohtimaan merkityksellisyyden ohessa myös kuvataiteen menetelmällisyyttä ja materiaalisuutta. Haluamme korostaa käsityön merkitystä kuvataiteessamme, ajatella käsillämme. Uskomme taidon ja taiteen dialogiin.”

Dialogisen yhteistyön Merta ja Pullinen aloitti vuonna 1993 Hämeenlinnan Taidemuseossa Imitare-näyttelyllä. Yhteisiä näyttelyitä on ollut myös muun muassa Berliinissä, Weimarissa ja Ateenassa. Käsitteellinen taide yhdistyy elämänkokemukseen ja molempien pedagogiseen taustaan, sillä molemmat ovat toimineet pitkään Tampereen yliopistossa kuvataiteen opettajina. Merran ja Pullisen yhteystyötä kuvaa hyvin lausahdus: Saman pöydän ääressä toinen kätenä, toinen silmänä.

“Taidekasvattajina, taiteilijoina ja tutkijoina olemme hermeneutikkoja ja uskomme taiteen ymmärtämisessä tulkinnan voimaan. Haluamme innostaa näyttelymme kävijöitä taiteemme elämykselliseen kohtaamiseen ja keskusteluun, miksei väittelyynkin. Museon työpajatoiminta tarjoaa myös mahdollisuuksia taiteen tekemiseen, täällä jokainen kävijä voi olla taiteilija.”

Päivän ohjelma:

10.30             Lähtö Tampereen Vanhalta kirkolta
11.00             Luento Kangasala -talon valtuustosalissa
13.00             Buffet-lounas Kangasala-talon ravintola Jalmarissa
14.00             Näyttelyn esittely
15.30             Lähtö Kangasala -talolta
16.00             Paluu Tampereen Vanhalle kirkolle

Osallistujien enimmäismäärä on 50 henkilöä. Taidepäivän hinta on taideyhdistyksen jäsenelle Museokortilla 40 € ja ilman Museokorttia 45 €. Muille kuin jäsenille hinta on Museokortilla 60 € ja ilman Museokorttia 65 €.

Hinta sisältää kuljetukset, luennon, ruokailun sekä vierailun Kimmo Pyykkö taidemuseossa taiteilijoiden opastuksella. Laskun matkasta lähetetään osallistujille noin kaksi viikkoa ennen matkaa.

Ilmoittautumislomake aukeaa tälle sivulle 23.2. klo 12. Ilmoittautuminen  päättyy 23.3.2024. Ilmoittautuminen on sitova. Kukin matkalle osallistuja tulee ilmoittaa omalla lomakkeellaan.

m&p: Gingo Biloba (yksityiskohta), 2023, Koivuvaneri, maalaus, telaus, valokuva, kaiverrus, hiekkapaperi. Kuva: Jussi Koivunen / Studio Koivunen Oy