Kevään taidematka Tammisaareen ja Humppilaan

Kevään taidematkan lauantaina 6.5.2023 suuntana on Tammisaari.

Lähtö klo 8.30 Tampereen Vanhalta kirkolta

Heljä Liukko-Sunströmin ateljee, Humppila

Klo 12 lounas Design Hill Halikko

Museo Chappe, Tammisaari

Helene Schjerfbeck, Raasepori-museo

Päivällinen Cafe Schjerfbeck

Tammisaaren draamallinen kävelykierros Helene Schjerfbeckin jalanjäljissä

Iltatee/-kahvi Riihimäellä

Paluu klo 21.30 mennessä.Vanhalle kirkolle

Ensimmäinen pysähdys matkalla on Humppilassa, jossa tutustumme opastetulla vierailulla keramiikkataiteilija Heljä Liukko-Sundströmin ateljeehen. Lounas nautitaan noin klo 12 Halikossa Design Hillin kahvilassa.

Tammisaareen saavuttuamme tutustumme keväällä 2023 avattavaan uuteen museo Chappeen – taiteen taloon meren äärellä. Museo on saanut nimensä mesenaattiensa Albert de la Chapellen ja Clara Bloomfield de la Chapellen mukaan. Chappe tarjoaa taide-elämyksen pilke silmäkulmassa ja toivottaa tervetulleeksi modernin taiteen ja nykytaiteen äärelle Tammisaareen. Chappe on osa Tammisaaren kaunista kaupunkikuvaa, ja vuoropuhelussa kulttuurikorttelin museorakennusten kanssa. Chappen on suunnitellut JKMM Arkkitehdit, joka voitti vuonna 2019 järjestyn arkkitehtuurikilpailun.Rakennus täyttää ja täydentää Tammisaaren keskustassa sijaitsevan kulttuurikorttelin avoimen kulman. Taidemuseo ottaa huomioon puukaupunkiympäristön ja kulttuurimaiseman, tuoden sommitelman tähän päivään.

Museokorttelissa vierailemme myös Raaseporinmuseossa, jossa tutustumme Tammisaaressa pitkään asuneen taiteilija Helene Schjerfbeckin elämään ja taiteeseen. Helene Schjerfbeck asui Tammisaaressa vuosina 1925-1941. Monet taiteilijan maisemista on maalattu nykyisen Raaseporin alueella ja hänen sukujuurensa ovat molempien vanhempien puolelta Tammisaaressa. Näyttelyssä on esillä sekä Schjerfbeckin taideteoksia, että hänelle kuuluneita kirjeitä ja esineitä.

Museokortteliin tutustumisen jälkeen nautimme kevyen päivällisen Cafe Schjerfbeckissä. Päivällisen jälkeen teemme Tammisaaren keskustassa draamallisen kävelykierroksen Helene Scherfbeckin jalanjäljissä.

Paluumatkalla Tammisaaresta pysähdytään vielä iltateelle/kahville Riihimäellä.

Matkan hinta jäsenille on 110 € Museokortilla, ilman Museokorttia 120 €. Hinta sisältää kuljetuksen, opastukset, sisäänpääsyt ja ruokailut. Yhdistyksen matkoilla on ollut suuri suosio, mistä syystä yhdistyksen jäsenillä on ensisijainen osallistumismahdollisuus.

Mikäli paikkoja jää vapaaksi, matkalle voivat ilmoittautua myös ei-jäsenet. Hinta ei-jäsenille on Museokortilla 120 € ja ilman Museokorttia 130 €.