Ilmoittautuminen auennut: Taide- ja teatterimatka Hämeenlinnaan

• la 2.12.2023 klo 1322:15
  • Hämeenlinnan teatteri

Taideyhdistys järjestää jäsenilleen pikkujoulumatkan Hämeenlinnaan. Ohjelmassa on vierailu Hämeenlinnan kaupunginmuseossa, ruokailu Hämeenlinnan Verkatehtaalla ja teatteriesitys Hämeenlinnan kaupunginteatterissa.

Kaupunginmuseossa tutustumme opastetulla kierroksella näyttelyyn Heljä Liukko-Sundström – Kotiemme keramiikkataiteilija. Heljä Liukko-Sundströmin keraamikon ura suomalaisen designin parissa on mittava. Hän työskenteli Arabialla yli 56 vuotta. Hänen runsaaseen tuotantoonsa sisältyy sekä julkisia, suuria teoksia että keräilijöiden rakastamaa uniikkikeramiikkaa. Tärkein syy Liukko-Sundströmin taiteen leviämiseen tavallisiin suomalaisiin koteihin on hänen taipumaton päämääränsä luoda tasokasta keramiikkataidetta, jota voitaisiin tuottaa sarjatuotantona.

Heljä Liukko-Sundström on palkittu Pro Finlandialla vuonna 2001, ja taiteilijaprofessorin arvon hän sai vuonna 1994. Hänen taiteellinen tuotantonsa jatkuu yhä virkeänä. Hän tapansa työskennellä on kokeileva ja utelias. Uudet materiaalit ja työtavat innostavat taitelijaa. Värit, kuvat ja aiheet elävät ajassa. Teoksia on jatkuvasti tulossa ja menossa koti- ja ulkomaiden näyttelyihin. Tammisaaren matkallamme tapasimmekin Heljän hänen ateljeessaan Humppilassa.

Museokierroksen jälkeen ruokailemme seisovasta pöydästä Hämeenlinnan Verkatehtaan ravintolassa.

Päivän päätteeksi vierailemme Hämeenlinnan kaupunginteatterin näytöksessä Rottien pyhimys. Näytelmä perustuu Anneli Kannon saman nimiseen romaaniin, joka kertoo kiehtovasti Hattulan Pyhän Ristin kirkon kuvien synnystä ja maalaa keskiaikaiset ihmiset väkevine tunteineen silmiemme eteen.

Hattulan pitäjässä uusi uljas kirkko on valmistunut ja se tarvitsee seinilleen maalaukset jumalan kunniaksi ja kirkkokansan opetukseksi. Työhön palkataan kaukaa Ruotsinmaalta kirkkomaalarimestarit Andreas Pictor, Mestari Martinus ja apupoikansa Vilppu. Maalarien saapuminen syrjäiseen pitäjään aiheuttaa hälyä kyläläisissä, sillä edustavathan he sivistystä, taiteilijuutta ja jumalaista mystisyyttä, jota harvoin on Hattulassa nähty.

Työn edistyessä sattuu apupoika Vilpulle onnettomuus, joka pakottaa mestarit etsimään apuvoimia. Kun muita tarjokkaita ei ole, joutuvat he palkkaamaan avukseen tiilimestarin orvon Pelliinan. Hänen pestaamisensa herättää kuohuntaa, onhan hän nainen, syrjäläinen ja usean mielestä mieleltään epävakaa, mutta osoittautuu taitavaksi ja nopeaoppiseksi. Ja niin maalaminen pääsee vauhtiin intohimolla, vimmalla ja käänteillä, joita kukaan ei olisi voinut aavistaa.

Taideyhdistys teki keväällä 2022 matkan Hattulan Pyhän Ristin kirkkoon, jossa kirjailija Anneli Kanto kertoi meille kirjansa synnystä. Nyt näemme kirjan myös näytelmänä.

Klo 13.00 lähtö Tampereen Vanhalta kirkolta

Opastettu tutustuminen Hämeenlinnan kaupunginmuseossa näyttelyyn Heljä Liukko-Sundström – Kotiemme keramiikkataiteilija

Klo 16 ruokailu seisovasta pöydästä Hämeenlinnan Verkatehtaan ravintolassa

Klo 18 teatteriesitys Rottien pyhimys Hämeenlinnan kaupunginteatterissa

Paluu Tampereen Vanhalle kirkolle klo 22.15 mennessä

Hinta ja ilmoittautuminen

Ryhmän enimmäiskoko on 50 henkilöä. Matkan hinta jäsenille on 100 € Museokortilla, ilman Museokorttia 110 €. Ei-jäsenelle hinta on 110 € Museokortilla ja 120 € ilman Museokorttia. Laskun matkasta saat joko sähköpostiin tai tekstiviestillä. Matka on tarkoitettu rajatun paikkamäärän vuoksi ensisijaisesti jäsenille. Hinta sisältää kuljetuksen, opastuksen ja sisäänpääsyn museoon, ruokailun ja teatterilipun. Laskun saat sähköpostiin tai tekstiviestillä.

Sitova ilmoittautuminen alkaa sunnuntaina 15.10. klo 12  ja päättyy 27.10.2023. Kukin osallistuja tulee ilmoittaa omalla lomakkeellaan. Muistathan ilmoittaa myös mahdollisesta erityisruokavaliosta.