Taidematka Helsinkiin: Ateneum ja kaksi taidekotia

Yhdistys järjestää lauantaina 13.11.2021 matkan Helsinkiin. Ateneumissa avautuu akateemikko Outi Heiskasen näyttely. Heiskanen (s. 1937) on yksi maamme tunnetuimmista taiteilijoista. Heiskanen on virtuoosimainen taidegraafikko, mutta myös sääntöjä kyseenalaistava ja rajoja rikkova kokeilija. Näyttelyn on kuratoinut Heiskasen taiteen tuntija ja pitkäaikainen ystävä FT Tuula Karjalainen yhdessä Ateneumin intendentin Sointu Fritzen kanssa.

Vierailemme myös kahdessa Helsingin keskustassa sijaitsevassa kotimuseossa: Reitzin säätiön taidemuseossa ja Taidekoti Kirpilässä.

Reitzin säätiön taidemuseossa on esillä Helsingin merkittävimpiin rakennuttajiin 1920-50 –luvuilla kuuluneen Lauri Reitzin keräämät taide- ja antiikkikokoelmat. Reitzien koti Apollonkadulla avattiin yleisölle museona vuonna 1972.

Taidekoti Kirpilä Pohjoisella Hesperiankadulla on ainutlaatuinen yksityiskodissa sijaitseva taidemuseo, joka esittelee intohimoisen taiteenkeräilijän kokoelmaa ja yläluokkaista elämää 1900-luvun jälkipuoliskon Helsingissä. Taidekoti Kirpilä oli lääketieteen lisensiaatti Juhani Kirpilän (1931–1988) ja hänen elämänkumppaninsa, antiikkikauppias Karl (Kalle) Rosenqvistin koti vuosina 1979–1988.

Taidematkan ohjelma:

Lähtö klo 9.00 Vanhalta kirkolta (Atro Vuolteen bussi)
Klo 11.30 opastus Ateneumissa Outi Heiskasen näyttelyyn
Klo 13.00 lounas Ateneumin Bistrossa
Lounaan jälkeen jakautuminen kahteen max 15 hengen ryhmään:
Klo 14.30 opastus Reitzin säätiön museossa/ Taidekoti Kirpilässä
Klo 15.30 toinen opastus Reitzin säätiön museossa/ Taidekoti Kirpilässä
Lähtö Tampereelle klo 16.30
Paluu Keskustorille Vanhan kirkon eteen klo 19 mennessä.

Matkan hinta (sisältää lounaan) yhdistyksen jäsenille museokortilla 70 €, ilman museokorttia 86 €. Ei-jäsenille museokortilla 80 €, ilman museokorttia 96 €. Matka laskutetaan sähköpostilla ilmoittautumisen päätyttyä. Jos sinulla ei ole sähköpostia käytössä, voit maksaa matkan käteisellä bussissa.

Ilmoittautumiset 1.11. mennessä tällä lomakkeella. Ilmoitathan samalla, oletko yhdistyksen jäsen, onko sinulla museokortti sekä muutostilanteiden varalle puhelinnumerosi. Mukaan mahtuu 30 osallistujaa. Osallistujilta edellytetään kahta rokotusta. Maskin käytön suhteen noudatetaan viranomaisten antamia ohjeita.

Tampereen Taideyhdistyksen jäsenyys
Museokortti