Taidematka 2 Helsinkiin: Didrichsen, Villa Gyllenberg ja Ateneum

Taideyhdistys järjestää jäsenistön toiveesta kaksi matkaa Helsinkiin Didrichsenin taidemuseoon, Villa Gyllenbergiin ja Ateneumiin. Tämä on matkoista jälkimmäinen.

Didrichsenin taidemuseossa meillä on opastettu kierros taitemaalari Rafael Wardin (1928–2021) elämäntyöhön. Näyttelyn ytimenä ovat taiteilijan viimeisten vuosien teokset, joita ei ennen tätä ole esitelty julkisesti. Teosvalinnat alleviivaavat Wardin pitkäaikaista taiteellista merkitystä esittelemällä uusien töiden rinnalla keskeisiä teoksia uran varrelta: varhaisia sommitelmia ja kaupunkikuvia; keltaisena hehkuvia asetelmia; värikylläisiä henkilö- ja tilakuvauksia – taideyleisön rakastamia, ikonisia Wardeja. Kokonaisuus luo katseen pitkän uran tehneeseen taiteilijaan, joka työskenteli ateljeessaan aivan viimeiseen asti. Näyttelyteokset ovat vuosilta 1949–2021.

Villa Gyllenbergissä on esillä ensimmäinen retrospektiivinen Werner von Hausenin (1870–1951) tuotantoa esittelevä näyttely Werner von Hausen – Unohdettu klassikko. Näyttely seuraa von Hausenin elämää ja tuotantoa Ranskassa, Egyptissä, Italiassa, Alankomaissa ja Pohjoismaissa. Maisemamaalauksissa näkyvät niin pohjoisen luonto kuin Välimeren kirkaat värit ja loistelias valo. Werner von Hausen rakennutti yhden Kauniaisten ensimmäisistä huviloista 1900-luvun alussa ja oli mukana luomassa taiteilijasiirtokuntaa Kauniaisiin. Näyttelyssä tuodaan esiin myös huvilan ja sen yhteyteen rakennetun ateljeen arkkitehtuuria ja sisustusta.

Iltapäivän ohjelmana on tutustuminen Ateneumin syksyn näyttelyyn Väriä & valoa – impressionismin perintö. Näyttely esittelee impressionistista ja uusimpressionistista taidetta ajanjaksolta 1860–1916.

Näyttely rinnastaa kansainvälisen taiteen huippunimet suomalaisen väritaiteen lyhyeen, mutta intensiiviseen kukoistuskauteen vuosina 1906–1916. Suomalaisessa taiteessa vaihe johti myös uusiin aihepiireihin, kun työnteko ja erämaaluonto saivat tehdä tilaa keskiluokkaisen elämän mukavuuksille, puistoille, auringonotolle ja alastomuudelle.

Näyttelyn kansainvälisten taiteilijoiden joukossa ovat Claude Monet, August Renoir, Alfred Sisley, Camille Pissarro, Alfred William Finch, Paul Signac ja Theo van Rysselberghe. Kotimaisista taiteilijoista esillä ovat muun muassa Alvar Cawén, Antti Favén, Magnus Enckell, Pekka Halonen, Ellen Thesleff, Verner Thóme, Yrjö Ollila, Tyko Sallinen ja Wilho Sjöström.

Vierailun alussa on puolen tunnin mittainen video-opastus näyttelyn sisältöön ja sen jälkeen omaa aikaa tutustua tähän näyttelyyn sekä Ateneum pysyvään näyttelyyn Ajan kysymys.

Klo 8.30 lähtö Tampereen Vanhalta kirkolta

Didrichsenin taidemuseo Helsingissä, opastettu kierros

Villa Gyllenberg, näyttely Werner von Hausen – Unohdettu klassikko

Klo 13.15 lounas Hanasaaren kulttuurikeskuksessa seisovasta pöydästä

Ateneumin näyttely Väriä & valoa – impressionismin perintö sekä pysyvä näyttely

Iltapäiväkahvi

Paluu Tampereen Vanhalle kirkolle klo 19 mennessä

Hinta ja ilmoittautuminen

Matkan hinta jäsenille on 80 € Museokortilla, ilman Museokorttia 125 € (eläkeläisille 115 €). Hinta sisältää kuljetuksen, opastukset, sisäänpääsyt, lounaan sekä iltapäiväkahvin. Hinta muille kuin jäsenille on Museokortilla 90 € ja ilman Museokorttia 135 € (eläkeläisille 125 €). Laskun matkasta saat joko sähköpostiin tai tekstiviestillä.

Ilmoittautumiset 7.11.2023 mennessä. Matkalle mahtuu 50 henkeä. Ensimmäisen matkan jonotuslistalle jääneille on varattu tänne jo valmiiksi paikat. Muistathan ilmoittaa myös mahdollisesta erityisruokavaliosta.

Eläkeläiskortti