Kevätkauden taidematka Turkuun ja Paimioon

Teemme lauantaina 5.3.2022 matkan Turkuun, Aboa Vetus Ars Nova -museoon, jossa on esillä Osmo Rauhalan laaja yksityisnäyttely ja Paimion parantolaan, Aino ja Alvar Aallon varhaistuotannon rakennuskohteeseen.

Taidematkan ohjelma
Klo 9.00 lähtö Vanhalta kirkolta (Atro Vuolteen bussi)
Klo 11.30 opastus Aboa Vetus Ars Nova -museon näyttelyihin Turussa
Klo 13 lounas
Lounaan jälkeen matka jatkuu Paimioon, jossa opastettu kierros Paimion parantolassa
Klo 16.30 lähtö Paimiosta Tampereelle
Paluu Tampereelle klo 19 mennessä

Aboa Vetus Ars Nova - museon maanalainen katettu osuus esittelee Turun historiaa keskiajalta 1900-luvulle. Museo käsittää kuuden keskiaikaisen kivirakennuksen rauniot, joista vanhimmat ajoittuvat 1300-luvun loppuun. Tämä Suomen ainoa arkeologinen museo syntyi laajojen kaupunkiarkeologisten kaivausten tuloksena 1990-luvulla. Museo uusii parhaillaan näyttelyään.

Museon Ars Nova -osuus toimii Rettigin palatsissa eli Villa von Rettigissä, joka valmistui vuonna 1928. Se rakennettiin alun perin Rettigin suvun yksityisasunnoksi ja käsittää myös kaksi erilaista puutarhaa.

Kuvataiteilija Osmo Rauhalan (s. 1957) laaja yksityisnäyttely levittäytyy Ars Novan molempiin taidenäyttelykerroksiin ja tarjoaa katsauksen taiteilijan 2010-luvun tuotantoon.

Paimion parantolasta pidettiin avoin ja anonyymi arkkitehtuurikilpailu vuonna 1929. Nuoret arkkitehdit Aino ja Alvar Aalto voittivat kilpailun Varsinais-Suomen tuberkuloosiparantolaksi. Parantolaa rakentaminen kesti lähes neljä vuotta, ja se valmistui vuonna 1933. Parantola on poikkeuksellinen kokonaistaideteos, joka henkii ihmisen ja luonnon yhteyttä, ja jossa arkkitehtuuri on väline parantumiseen. Sairaala toimi Varsinais-Suomen tuberkuloosipiirin kuntainliiton ylläpitämänä tuberkuloosiparantolana vuoteen 1986 saakka. Parantola on avattu yleisölle kesällä 2021.

Matka laskutetaan sähköpostilla ilmoittautumisen päätyttyä. Jos sinulla ei ole sähköpostia käytössä, voit maksaa matkan käteisellä bussissa. Ilmoittautumiset 15.2.2022 mennessä. Ilmoitathan samalla, oletko yhdistyksen jäsen, oletko eläkeläinen ja onko sinulla museokortti sekä muutostilanteiden varalle puhelinnumerosi. Lounasta varten toivomme tietoa myös mahdollisista ruokarajoitteista.

Matkan hinta (sisältää lounaan ja iltapäiväkahvin) yhdistyksen jäsenille museokortilla 90 € (eläkeläiset 80 €), ilman museokorttia 98 € (eläkeläiset 88 €). Ei-jäsenille museokortilla 100 € (eläkeläiset 90 €), ilman museokorttia 108 € (eläkeläiset 98 €). Matka laskutetaan sähköpostilla ilmoittautumisen päätyttyä. Jos sinulla ei ole sähköpostia käytössä, voit maksaa matkan käteisellä bussissa.

Mukaan mahtuu 30 osallistujaa. Osallistujilta edellytetään koronarokotuksia ja maskin käytön suhteen noudatetaan viranomaisten antamia ohjeita. Mikäli pandemiatilanne aiheuttaa muutoksia, ilmoittautuneille ilmoitetaan siitä välittömästi.

Edut