Taidematkat

Tampereen Taideyhdistys ry järjestää 2 - 4 matkaa keväisin ja syksyisin niin Suomeen kuin maan rajojen ulkopuolellekin tutustumaan paikalliseen taiteeseen ja sen historiaan.

Kevään matkat

29.02. Helsinki

Amos Rex:  Generation 2020

Näyttelyn kunnianhimoisena tavoitteena on esitellä nuorten tekijöiden nousevaa  taidetta.  Kolmen vuoden välein järjestettävä Generation -näyttely nähtiin ensimmäisen kerran  Amos Andersonin taidemuseossa keväällä 2017. Mittavaan Generation 2020 näyttelyyn osallituu yhteensä yli 80 taiteilijaa, jotka valittiin avoimen haun kautta. Moni hakija käsitteli töissään ihmisen suhdetta ympäröivään luontoon ja teknologiaan - asioita, jotka määrittävät nousevan sukupolven tulevaisuutta.

Ateneum:  Natalia Goncharova

Natalia Goncharova (1881–1962) tunnetaan Venäjän avantgarde-taiteen keskushahmona ja innovaattorina. Näyttely esittelee laajasti taiteilijan tuotantoa vuosisadan neljältä ensimmäiseltä vuosikymmeneltä. Ennen Ateneumia näyttely on esillä Tate Modernissa Lontoossa ja Palazzo Strozzissa Firenzessä.
Näyttely jatkaa Ateneumin työtä taiteilijanaisten esiin nostamiseksi.

Natalia Goncharova sai tunnustusta urallaan jo varhain. Hän julistautui venäläisen avantgarden johtohahmoksi jo ennen muita, sittemmin tunnetuksi nousseita taiteilijakollegoitaan Kazimir Malevichia, Marc Chagallia tai Wassily Kandinskyä, järjestämällä valtavan yksityisnäyttelyn Moskovaan vuonna 1913. Vuonna 1915 hän muutti Ranskaan ja tuli avainhenkilöksi Pariisin kuohuvassa taidekentässä.

Goncharovann mittavaa taiteellista tuotantoa innoittivat niin kansantaide kuin uskonnolliset ikonit. Hänen taiteensa oli myös ristiriitaista: Goncharova saattoi samaan aikaan esiintyä kasvot maalattuna katuperformanssissa Moskovassa ja luoda uskonnollista taidetta vanhojen ikonien inspiroimana. Kuvataiteen lisäksi Goncharova suunnitteli pukuja ja lavasteita Sergei Djaghilevin kuuluisaan Venäläiseen balettiin sekä pukuja muotitaloille Moskovaan ja Pariisiin, oli mukana avantgardistisessa elokuvassa sekä teki kuvituksia kokeellisiin runoihin.

Goncharovan rohkea ja innovatiivinen tuotanto vaikutti aikalaisiinsa ja ylitti 1900-luvulle
ominaiset taiteenväliset rajat. Näyttely keskittyy taiteilijan innovatiivisimpaan kauteen 1900-luvun alusta 1920-luvulle, jolloin hän inspiroi yhtä lailla Venäjän kuin Länsi-Euroopan kokeellisia taiteilijoita. Näyttelyssä
nähdään yli sata teosta, joihin kuuluu paljon maalauksia, mutta myös kuvituksia, pukuja, lavastusluonnoksia ja balettitaltiointeja. Lähes kaikki näyttelyn teokset nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa.

Matkan  aikataulu:

09.00    Lempäälä, Linja-auto asema
09.30    Lähtö Tampere, Vanha kirkko
12.00    Amos Rex, opastus 1 h
13.00    Lounas, Lasipalatsin ravintola
14.30    Ateneum, alustusluento 30 min.

15.00    Tutustumunen näyttelyyn  jonka jälkeen lähtö kotimatkalle.

Matkan hinta:   jäsenet € 95,00, museokortilla € 75,00, ei jäsenet € 105,00, museokortilla € 85,00

Ilmoittautuminen viimeistään 12.02.

28.03.    Turku ja Salo

Ilmoittautuminen

Kaikille matkoille ilmoittautuminen puh: 0500 878038 / Liisi Leiniö taisähköpostitse  liisi.leinio@luukku.com

Muista mainita ilmoittautumisen yhteydessä, onko sinulla museokortti.

Kerro myös, jos Sinulla on erikoisruokavalio.

Ilmoittautuminen on sitova ja laskutan matkan parisen viikkoa ennen lähtöpäivää.

Suosittele meitä

Facebook Twitter 4Jaa