Taidematka avartaa mieltä, lähde mukaan! Taidematka sopii Sinulle,  joka etsit koti- tai ulkomaanmatkaltasi uusia kulttuuri- ja taide-elämyksiä sekä samanhenkistä matkaseuraa.
Tampereen Taideyhdistys ry järjestää 2-4 matkaa keväisin ja syksyisin niin Suomeen kuin maan rajojen ulkopuolellekin tutustumaan paikalliseen taiteeseen ja sen historiaan.

Syksyn matkat

14.09. Fiskars Village Art & Design Biennale 2019

Joka toinen vuosi Fiskarsin pieni ruukki puhkeaa kukkaan aivan uudella tavalla, kun Fiskars Village Art & Design Biennale järjestetään luonnonkauniissa, kulttuurihistoriallisesti arvokkaassa ruukkimiljöössä Läntisellä Uudellamaalla. Nykytaiteen ja muotoilun yhdistävä taidefestivaali on kuratoitu kokonaisuus, joka osallistaa taiteilijoita, muotoilijoita, yleisöjä ja alueellista yhteisöä.

Biennaali tarjoaa osallistujilleen ajankohtaisen ja tasa-arvoisen kohtaamisalustan, kutsuen tekijät ja kokijat yhteen. Kolmen ruukkikylään sijoittuvan päänäyttelyn ohella järjestetään pienempiä satelliittitapahtumia ympäri Raaseporin aluetta. . Festivaali painottaa kaikessa toiminnassaan monimuotoista tasa-arvon ja kestävän kehityksen mukaista toimintatapaa.

Arvojaan vaaliva kansainvälinen Biennale kasvaa, elää ja kehittyy vaikuttavuudessaan kokoaan suuremmaksi, säilyttäen intiimin ja maanläheisen tunnelman.

09,00    Lähtö Lempäälän linja-autoasema

09.30  Tampere, Vanha kirkko

12.00    Fiskars Village. opastus  1 h

13.00    Lounas tavintola Kuparipannu

14.00    Vapaata tutustumista näyttelyihin

17.00    Lähtö kotimatkalle

Matkan hinata jäsenille € 80,00, muille €  90,00.  Museokortti  ei kelpaa.

Ilmoittautumien 31.08. mennessä  siis melkein HETI!

19.10.  Espoo, Björn Weckström galleria ja EMMA

Taiteilija Björn Weckströmin koti Espoon Suvisaaristossa on ainutlaatuinen, hämmentävä, hurmaava ja ajatuksia herättävä. Vähän niin kuin asukkaansakin.  Pääsemme  tutustumaan tähän kotigalleriaan ja siellä esillä oleviin Weckströmin veistoksiin.

Toinen kohteemme on Espoon EMMA, jossa on näyttely Interwoven – Yhteen kudotut

Tekstiili on tunnetta ja tarinoita. Näyttely tekstiilisuunnittelun ja taiteen vuorovaikutuksesta luo katseen tämän päivän rohkeaan ja kehittyvään materiaalien maailmaan. Siinä kuidut, tekniikat, materiaalien tuntu ja monimuotoisuus suuntautuvat taiteeseen ja taidekäsityön perinteeseen, mutta myös teknologiaan ja tulevaisuuteen.

Näyttelyn 12 taiteilijan teoksissa lähestytään tekstiiliä luovasti kokeillen, teknisellä taituruudella ja ennakkoluulottomasti uudella tavalla materiaaleja työstäen. Teokset luovat monipuolisen näkymän tekstiilin mahdollisuuksiin nykytaiteen ja muotoilun rajapinnassa, ja tekstiilin ikiaikainen rooli tarinoiden, tiedon ja kulttuurin välittäjänä saa näyttelyssä päivitetyn kehyksen

Näyttelyn taiteilijat:
Sheila Hicks, Hanna-Kaisa Korolainen, Maija Lavonen, Pia Männikkö, Nithikul Nimkulrat, Kärt Ojavee, Bella Rune, Kustaa Saksi, Sue Stone, Johanna Ulfsak, Timo Vaittinen, Sandra Wirtanen

09.00    Lempäälä  linja-autoasema

09.30.   Tampere, Vanha kirkko

12.00    Björn Weckström galleria, opastus 1 h

14.00    Lounas ravintola Lumière WeeGee

15.00   Näyttely yhteen kudotut, opastus 1 h

16.00    Lähtö kotimatkalle

Matkan hinta jäsenille € 95,00 museokortilla € 85,00, muille € 100,00  museokortilla € 90,00

Ilmoittautuminen syyskuun loppuun mennessä

30.11.   Helsinki, Ateneum ja HAM

Ateneum

Maailmalta löysyn itseni

Helene Schjerfbeckin näyttely nähdään Lontoon Kuninkaallisessa taideakatemiassa heinäkuusta lokakuuhun 2019. Näyttely on ensimmäinen kattava katsaus taiteilijan tuotantoon Isossa-Britanniassa. Lontoon jälkeen näyttely nähdään Ateneumissa laajempana kokonaisuutena, jonka kuratoi intendentti Anna-Maria von Bonsdorff.

Taiteilijoiden Ruovesi

Pirkanmaalla sijaitseva Ruovesi ja sen ympäristö on houkutellut taiteilijoita 1820-luvulta alkaen. Kaikkia seudulla toimineita taiteilijoita yhdistää kiinnostus paikan henkeä, sen luontoa, ihmisiä ja kulttuuria kohtaan. Miten tämä on vaikuttanut Ruovedellä työskennelleiden taiteeseen? Näyttelyn kuratoi Ateneumin erikoistutkija Anu Utriainen.

HAM – Helsingin Taidemuseo

Ellen Thesleff - Minä maalaan kuin jumala

Näyttely tuo esiin Thesleffin uraauurtavan ja kehittyvän taiteen lisäksi myös hänen elämänsä tapahtumia muun muassa tekstien, valokuvien ja arkistomateriaalien avulla.

Tove Jansson

Eräät helsinkiläisten taidekokoelman rakastetuimmista teoksista ovat Tove Janssonin käsialaa. HAM on omistanut osan tiloistaan taiteilijan tuotannon ja elämän esittelylle

09.00     Lähtö Lempäälän limja-autoasema

09.30    Tampere, Vanha kirkko

12.00     Ateneum, johdantoluento

12.30    Tutustuminen näyttelyyn, ei opastusta

13.30    Lähtö lounaalle

14.00    Lounas ravintola Manala

15.00    Lähtö HAMiin

15.30    Opastus Thesleff ja Jansson1 h

16.30    Lähtö kotimatkalle

Matkan hinta jäsenille € 90,00 museokortilla € 70,00, muille € 100 museokortilla € 80,00

Ilmoittautuminen  15.11. mennessä

Ilmoittautuminen

Kaikille matkoille ilmoittautuminen puh: 0500 878038 / Liisi Leiniö taisähköpostitse  liisi.leinio@luukku.com

Muista mainita ilmoittautumisen yhteydessä, onko sinulla museokortti.

Kerro myös, jos Sinulla on erikoisruokavalio.

Ilmoittautuminen on sitova ja laskutan matkan parisen viikkoa ennen lähtöpäivää.

Suosittele meitä