Taidematka avartaa mieltä, lähde mukaan! Taidematka sopii Sinulle,  joka etsit koti- tai ulkomaanmatkaltasi uusia kulttuuri- ja taide-elämyksiä sekä samanhenkistä matkaseuraa.
Tampereen Taideyhdistys ry järjestää 2-4 matkaa keväisin ja syksyisin niin Suomeen kuin maan rajojen ulkopuolellekin tutustumaan paikalliseen taiteeseen ja sen historiaan.

Kevään  matka

02.02.  Porin taidemuseo, Pori ja Villa Mairea, Noormarkku

Porin taidemuseossa tutustumme kahteen näyttelyyn ja hieman omaa aikaa jää myös museon kokoelmiin tutustumista varten.

Museon päänäyttely: NASAN TUR: AGONY - KAMPPAILU

Nasan Tur (s. 1974) työskentelee kaupunkitilan ja galleriatilan välimaastossa ammentaen teoksissaan urbaanin ympäristön viesteistä ja jännitteistä. Teoksissaan hän kommentoi suoraan tai epäsuoremmin erilaisia ideologioiden ristiriitoja ja epäonnistumisia. Taiteilija kannustaa kamppailuun perustavien demokraattisten oikeuksien kuten lehdistönvapauden puolesta. Toisaalta teoksissa nousee esiin riski vastarinnan kääntymisestä väkivallaksi ja yksilön ja yhteisön vastuu toimintansa eettisyydestä. Siten näyttelyn teemana ovatkin pohjimmiltaan erilaiset yhteiskunnalliset kamppailut ja kysymys niiden oikeutuksesta. Näiden rinnalla taiteilija käsittelee yksilön kokemusta, henkilökohtaista riskin ottamista ja vaaraa joutua naurunalaiseksi. Itsensä alttiiksi laittaminen, taito nauraa tarvittaessa itselleen, sitkeys yrittää yhä uudelleen sekä epäonnistumisen sietäminen ovat kuitenkin lopulta edellytys myös rohkeudelle puolustaa tärkeitä arvoja yhteiskunnassa

Toinen näyttely: CAROLUS ENCKELL – HILJAISUUS, JOTA ETSIMME

Maire Gullichsen ja modernismi-sarja
Olen vain ­uudelleenjärjestäjä”, Carolus Enckell totesi 1980-luvulla. Carolus Enckellin mukaan taiteilijan ei tarvitse tuoda esiin itseään, ainutlaatuisuuttaan tai kekseliäisyyttään. Kaikki asiat ovat jo olemassa, taiteilijan tehtävä on antaa niille merkitys.

Villa Mairea, Noormarkku

Villa Mairea rakennettiin vuonna 1939 moderniksi edustuskodiksi. Rakennuttajat Maire ja Harry Gullichsen olivat taiteen ystäviä ja tukijoita. Edistysmielistä ja ennakkoluulotonta pariskuntaa kiinnosti modernismin abstrakti ilmaisu ja utopistinen ideologia. Samanmieliset arkkitehdit Aino ja Alvar Aalto saivat Maireassa tilaisuuden vapaaseen ja kokeilevaan suunnitteluun.

Otollisissa olosuhteissa syntyi ainutlaatuinen kokonaistaideteos, joka nykyisin luetaan 1900-luvun arkkitehtuurin huipputeoksiin. Alvar Aallon tuotannossa Villa Mairea kuuluu vaiheeseen, jossa hän siirtyi pelkistetystä funktionalismista orgaanisempaan mutta moderniin arkkitehtoniseen ilmaisuun, jossa yhdistyy monensukuisia aiheita.  Mairean sisustus toteutettiin Aino Aallon johdolla.

09.00     Lempäälä, Linja-auto asema

09.30    Lähtö Tampere, Vanha kirkko

11.30    Porin Taidemuseo. opastus 1 h

13.00    Lounas, Taidemuseon Gafé Muusa

14.00    Villa Mairea, opastus 40 min (museokortti ei kelpaa)

15.00    Lähtö kotimatkalle

Matkan hinta jäsenet € 80,00, museokortilla € 75,00, ei jäsenet € 85,00, museokortilla € 80,00

Pikainen ilmoittautuminen viimeistään 23.01.

09.03.  Helsinki,  Kerava

Amos Rex:  René Magritte - Elä­män­vii­va

Keväällä 2019 Amos Rex esittelee piipuistaan ja knalleistaan tunnetun belgialaisen surrealisti René Magritten (1898–1967) ensimmäistä kertaa Suomessa. Esillä tulee olemaan teoksia Magritten uran eri aikakausilta ja ne avaavat monipuolisesti taiteilijan uran kehittymistä. Kuvataiteiden lisäksi elokuvasta kiinnostuneen taiteilijan näyttelyn oheisohjelma laajenee myös Bio Rexin valkokankaan puolelle. Anne Paldaniuksen luento  25.02. pohjustaa tätä näyttelyä.

Keravan Taidemuseo Sinkka:  Rolando ja Siv Pieraccinin kokoelma

Tammikuussa Sinkassa aukeaa odotettu näyttely Rolando ja Siv Pieraccinin Keravan taidemuseolle lahjoittamasta laajasta taidekokoelmasta. Yli neljäkymmentä vuotta Suomessa asunut italialainen Rolando Pieraccini on toiminut pitkään suomalaisen kulttuurin puolesta taidekirjojen, taidegrafiikan ja kirjallisuuden kustantajana sekä keräilijänä, tutustuen samalla henkilökohtaisesti lukuisiin taiteilijoihin.

Korkeatasoinen lahjoituskokoelma esittelee 15 suomalaista taiteilijaa aina perinteikkäästä Vionojasta ja värimaalari Wardista abstraktin muotokielen taitavaan Blomstedtiin. Näyttelyn painopiste on grafiikassa, mutta mukana on myös maalauksia, piirustuksia ja luonnoksia. Kokoelmasta julkaistaan näyttelyn yhteydessä kattava ja runsaasti kuvitettu kokoelmajulkaisu.

09.00    Lempäälä, Linja-autoasema

09.30.   Lähtö Tampere, Vanha kirkko

12.00    Amos Rex,  opastus 1 h

13.30.   Lounas, Lasipalatsin ravintola

14.30    Lähtö Keravalle

15.00    Sinkka, opastus 1 h

16.00    Lähtö kotimatkalle

Matkan hinta jäsenet € 80,00, museokortilla € 70, 00, ei jäsenet € 85 museokortilla  € 75,00.

Ilmoittautuminen viimeistään 28.02

13.04. Espoo

Villa Gyllenberg:  Sigrid Schauman - Taide tunteiden kuvana

Näyttely Sigrid Schauman, Taide tunteiden kuvana tarkastelee Sigrid Schaumanin taidekäsitystä sellaisena kuin se ilmenee sekä hänen maalauksissaan että taidearvosteluissa, joita hän kirjoitti ajankohtaisista näyttelyistä. Sigrid Schauman (1877-1979) olikin epätavallinen kuvataiteilija, sillä hän toimi lähes neljänkymmenen vuoden ajan myös taidekriitikkona suomenruotsalaisissa päivälehdissä.

Näyttely esittelee nämä Schaumanin kaksi roolia eli taiteilijan ja kriitikon.
Nelisenkymmentä maalausta hänen tuotteliaimmalta kaudeltaan esittelevät väriin ja valoon kohdentavia maisemia, alastontutkielmia ja muotokuvia. Näyttely tuo näin esiin hänen persoonallisen suhteensa luontoon. Schauman etsi taiteen totuutta sekä eräänlaista henkisyyttä heijastelevaa kauneuden tunnetta.

Didrichsenin taidemuseo: Karoliina Hellberg

Didrichsenin taidemuseon Pro Arte -tunnustus on myönnetty kuvataiteilija Karoliina Hellbergille.

Tunnustus pitää sisällään 5000 euron stipendin sekä yksityisnäyttelyn Didrichsenin taidemuseossa keväällä 2019. Lisäksi museo tekee näyttelyluettelon ja hankkii taiteilijalta teoksen kokoelmiinsa.

Karoliina Hellberg (s. 1987) valmistui vuonna 2015 kuvataiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta. Hellbergillä on ollut yksityisnäyttelyitä mm. Galerie Anhavassa ja HAM-galleriassa, ja hän on esittänyt teoksiaan Helsingin lisäksi Porvoossa, Tammisaaressa, Pietarissa, Kotkassa, Lontoossa, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa

Hellberg teki raatiin vaikutuksen tunnelmallisilla, väriä ja yksityiskohtia pursuavilla maalauksillaan. ”Karoliina Hellbergin väri- ja valovoimaisissa, taidokkaasti toteutetuissa teoksissa on jotain taidehistoriallisen tuttua ja samalla jotain todella omaa ja tunnistettavaa”, raadin jäsenet kuvailevat Hellbergin teoksia.

”Jokaisessa Hellbergin teokseen kietoutuu monta eri tarinaa, jotka lumoavat ja kutsuvat tarkastelemaan jokaista siveltimenvetoa. Hellbergin teosten äärellä aika pysähtyy – ne yksinkertaisesti imaisevat katsojan mukaansa!”

Alvar Aallon kotitalo

Alvar Aallon kotitalo on merkittävä rakennus, joka on omistettu kuuluisan arkkitehdin, Alvar Aallon, elämälle ja uralle. Munkkiniemessä sijaitseva talo oli Alvarin ja Ainon kotitalo ja toimisto vuosina 1935–1936. Nyt talo on kiehtova museo, jossa on esillä Aallon tärkeimpiä töitä ja ideo

09.00    Lempäälä, Linja-autoasema

09.30.   Lähtö Tampere, Vanha kirkko

12.00    Villa Gyllenberg. opastus 1 h

13.15    Didrichsen, opastus 1h

14.30    Lounas ravintola Meritorppa

16.00    Alvar Aallon kotitalo, opastus 1 h  (museokortti ei kelpaa)

17.00    Lähtö kotimatkalle

Matkan hinta jäsenet € 95,00, museokortilla € 85, 00, ei jäsenet € 100,00 museokortilla  € 95,00.

Ilmoittautuminen viimeistään 31.03

Ilmoittautuminen

Kaikille matkoille ilmoittautuminen puh: 0500 878038 / Liisi Leiniö tai sähköpostitse liisi.leinio@luukku.com.

Muista mainita ilmoittautumisen yhteydessä, onko Sinulla museokortti.

Kerro myös, jos Sinulla on erikoisruokavalio.

Ilmoittautuminen on sitova ja laskutan matkan parisen viikkoa ennen lähtöpäivää.

Suosittele meitä