Taidematka avartaa mieltä, lähde mukaan! Taidematka sopii Sinulle,  joka etsit koti- tai ulkomaanmatkaltasi uusia kulttuuri- ja taide-elämyksiä sekä samanhenkistä matkaseuraa.
Tampereen Taideyhdistys ry järjestää 2-3 matkaa keväisin ja syksyisin niin Suomeen kuin maan rajojen ulkopuolellekin tutustumaan paikalliseen taiteeseen ja sen historiaan.

SYKSYN MATKAT

21.10 Helsinki

Helsingin Taidemuseon näyttely Nautinto

Kolmen voimakkaan taidemaalarin Jukka Korkeilan (s. 1968), Elina Merenmiehen (s. 1967) ja Anna Retulaisen (s. 1969) retrospektiivinen yhteisnäyttely Nautinto avaa näkymän kunkin tekijän taiteen kaareen 1990-luvun alusta nykypäivään. Esillä on lisäksi otos taiteilijoiden valitsemaa vanhempaa maalaustaidetta Gösta Serlachiuksen taidesäätiön ja HAMin kokoelmista.

Didrichsenin taidemuseo: Osmo Rauhalan 60-vuotisnäyttely

Näyttely jatkaa taiteilijan tutkimusmatkaa luonnon, tieteen ja taiteen parissa. Rauhalaa kiinnostaa erityisesti numeroiden, mittojen ja kielen rooli evoluutiossa. ”Kielestä ja matematiikasta on muodostunut evoluutiossamme ylivoimaisen tehokas työkalu palvelemaan niin käytännön tarpeitamme kuin haluamme ymmärtää todellisuutta ympärillämme”, Rauhala selittää näyttelynsä lähtökohtia

Villa Gyllenbergin näyttely -keräilijä itsenäisyys.

Suomen itsenäisyyden juhlavuoden päänäyttelyssään Villa Gyllenbergin taidemuseo nostaa esille säätiön merkittävimmät teokset. Niiden rinnalla muista suomalaisista taidekokoelmista lainatut teokset syventävät Gyllenbergin oman kokoelman vahvaa Suomen taiteen tarinaa. Juhlanäyttely, jossa on esillä yhteensä noin 100 teosta, on jaettu neljään teemaan: Melankolian huoneet, Vierge Moderne eli Moderni neitsyt, Kansallista tunnelmamaalausta sekä Lapsi taiteessa.

Matkan aikataulu:

08.30.   Lähtö Tampere, Vanha kirkko
                      11.00    Helsingin Taidemuseo. opastus 50.00 min
                      12.15    Lounas Taidemuseon ravintolassa

13.45    Villa Gyllenberg. opastus 1 h
                      15.00    Didrichsen, opastus 1h
                      16.00    Lähtö kotimatkalle

Matkan hinta jäsenille € 75,00 museokortilla € 60,00, muille € 80 museokortilla € 65,00

25.11. Turku ja Salo

Turku Biennaali Ars Nova, Vapaat kädet.

Kahdeksas Turku Biennaali avaa näkymän nykytaiteeseen 100-vuotiaassa Suomessa. Turku Biennaali antaa tilan sille, mikä taiteen tekijöitä puhuttaa juuri nyt: näyttelyyn valmistuvat teokset ilmentävät kiinnostavimpia ajankohtaisia aiheita ja ajatuksia. Luvassa on pohdintaa yhteiskunnallisista aiheista, ihmisenä olemisesta ja maailman nykytilasta.

Väinö Aaltosen museon näyttely Kehon kuva

Näyttelyssä tuodaan esille nykytaiteen keinoja tarkastella kehon kuvia ja ruumiillisuutta. Teosten kautta voidaan tutkia kulttuurissamme vallitsevia kehoon liittyviä arvostuksia sekä sen esittämiseen liittyviä vakiintuneita käytäntöjä. Keskeistä on analysoida teosten kautta niitä välineitä ja muotoja, jotka määrittelevät kehollista kokemista omassa ajassamme. Esille tulee ajankohtaista nykytaidetta, mm. videoteoksia, installaatioita, veistoa ja valokuvaa, erityisesti Suomessa toimivilta tekijöiltä.

Salon Veturitalli, Elliot Erwit- kansainvälinen valokuvanäyttely.

Maailmankuulu yhdysvaltalainen valokuvaaja Elliott Erwitt (s. 1928 Pariisi) on työskennellyt kansainvälisen kuvatoimisto Magnumin valokuvaajana vuodesta 1954. Erwitt tunnetaan mustavalkoisen filmivalokuvauksen klassikkona, jonka kuvat ihmisistä ja heidän suhteistaan sekä eläimistä kuten koirista ovat ikonisina levinneet kaikkialle. Valokuvaajana Elliott Erwitt lähestyy kohdettaan milloin ironisen lempeästi, milloin nokkeluudella ja sentimentaalisesti, mutta aina katukuvauksen mestarin ottein. Näyttelyssä voi tutustua Elliott Erwittin elämäntyöhön yli puolen vuosisadan ajalta aina vuoteen 2005. Näyttelyn on tuottanut Magnum Photos yhteistyössä Forte di Bardin kanssa.

Matkan aikataulu:

08.30     Lähtö Tampere, Vanha kirkko
                      11.00     Turku Biennaali, opastus 1h
                      12.15      Lounas Wäinö Aaltosen museon kahvi

13.15      Wäinö Aaltosen museo, opastus 1 h

14.15      Lähtö Saloon
                      15.10      Salon Veturitalli, opastus 1 h

16.15      Lähtö kotimatkalle

Matkan hinta jäsenille € 75,00, museokortilla € 60, 00, muille € 80,00 museokortilla € 65,00.

Ilmoittautuminen:

Kaikille matkoille ilmoittautuminen puh: 0500 878038 / Liisi Leiniö tai  sähköpostitse liisi.leinio@luukku.com.

Muista mainita ilmoittautumisen yhteydessä, onko sinulla museokortti. Kerro myös, jos Sinulla on erikoisruokavalio.

lmoittautuminen on sitova, matka laskutetaan parisen viikkoa ennen lähtöpäivää.

Suosittele meitä