Taidematka avartaa mieltä, lähde mukaan! Taidematka sopii Sinulle,  joka etsit koti- tai ulkomaanmatkaltasi uusia kulttuuri- ja taide-elämyksiä sekä samanhenkistä matkaseuraa.
Tampereen Taideyhdistys ry järjestää 2-4 matkaa keväisin ja syksyisin niin Suomeen kuin maan rajojen ulkopuolellekin tutustumaan paikalliseen taiteeseen ja sen historiaan.

Matkat syksyllä 2018

22.09. Helsinki, Amos Rex

Lasipalatsinaukion alle rakennettu Amos Rex -taidemuseo on valmistunut. Museon ensimmäinen näyttely avautui yleisölle elokuun alussa ja ensimmäinen opastuspäivä 22.09. eli olemme ripeästi liikkeellä.

Amos Rexin ensimmäisestä näyttelystä vastaa taiteilijaryhmä teamLab

teamLab (perustettu 2001) on Tokiossa toimiva, noin 500 jäsenestä muodostuva monialainen taiteilijaryhmä. Taiteilijoista, koodareista, tietokoneanimaattoreista, matemaatikoista, arkkitehdeistä, graafisista suunnittelijoista sekä kirjailijoista koostuvan ryhmän yhteisenä tavoitteena on ”uudelleenmääritellä todellisuus”.

teamLab tunnetaan immersiivisistä digitaalisista installaatioistaan, joihin katsoja astuu sisään. Taiteilijaryhmä pyrkiikin näin tutkimaan informaatioajan inhimillistä käyttäytymistä. teamLab vaalii vuorovaikutusta ja yhdessä luomista, haastaen samalla tavanomaisia käsityksiä taiteesta ja tekijyydestä. Ponnistaen esimodernista japanilaisesta taiteesta, teamLabin digitaaliset työt yhdistävät lännen ja idän tilakäsityksiä. Katsojille avautuu uusi yhteinen tila, jossa heidän on mahdollista antautua universaalien teemojen, kuten luovuuden, leikin, tutkimuksen, kauneuden, elämän ja liikkeen kokemuksille.

”Olemme ylpeitä että saamme avata Amos Rexin teamLabin näyttelyllä” museonjohtaja Kai Kartio toteaa. ”Osa näyttelystä on kohdistettu erityisesti lapsille ja lapsenmielisille.

09.30    Lähtö Tampere, Vanha kirkko

12.00    Amos Rex, opastus 1 h

13.30    Lounas Lasipalatsin ravintola

14.30    Lähtö kotimatkalle

Matkan hinata jäsenille € 80,00, museokortilla € 70,00, muille € 85,00, museokortilla  € 75.00

06.10.  Suomen kansallisooppera, Giacomo Puccinin ooppera Tosca

Rajatonta rakkautta, viiltävää vihaa, tunteita tulvivaa musiikkia – mitä muuta voi unohtumattomalta oopperaelämykseltä odottaa? Giacomo Puccinin ooppera iskee suoraan sydämeen ja saa katsojansa rakastumaan oopperaan, riippumatta siitä onko teosta kuullut koskaan tai koko ikänsä.  Oopperan superklassikko tuo näyttämölle pahuudessaan ja hyvyydessään äärimmäisen vahvoja henkilöhahmoja. Kokemus ei taatusti jätä kylmäksi.

11.30. Lähtö Tampere, Vanha kirkko

14.00  Ooppera alkaa

Kotimatkalle lähtö heti oopperan loputtua, matkalla ei lounasta  - voidaan pitää pidempi tauko matkan aikana.

Ilmoittautumien torstaihin 30.08. mennessä  siis melkein HETI!

Hienot paikat oopperan toisen parvea keskellä..

Matkan hinta jäsenet € 120,00, ei jäsenet € 130,00.

17.11. Helsinki, Ateneum, Suomalaista taidetta 1900-luvulta

Talven 2018–2019 päänäyttely on Kohtaamisia kaupungissa – suomalaista taidetta 1900-luvulta. Runsaassa kokonaisuudessa tarkastellaan 1900-luvun ensimmäisten vuosikymmenten muuttoliikettä ja kaupungistumista – ihmisten elämää ja arkea. Näyttely esittelee monipuolisesti harvoin esillä olleita teoksia Kansallisgallerian kokoelmasta.

Monitasoinen näyttely syventyy suomalaisen yhteiskunnan ja arjen mielenkiintoisiin muutoksiin 1910-luvulta 1980-luvulle. Teosten aiheina ovat muun muassa muoti, kahvilat ja ravintolat, yöelämä, elokuvat ja esittävät taiteet – sekä ihan tavallinen elämä ja arki kaupungissa. Mukana on tunnistettavia kaupunkinäkymiä pääosin Helsingistä, mutta myös Turusta ja Tampereelta.

09.30.   Lähtö Tampere, Vanha kirkko

12.00    Ateneum, opastus 2 h

14.30    Lounas, paikka selviää myöhemmin

Lähtö kotimatkalle lounaan jälkeen

Matkan hinta jäsenille € 85,00 museokortilla € 80,00, muille € 90 museokortilla € 85,00

Ilmoittautuminen lokakuun loppuun mennessä

15.12.  Espoo, EMMA, kaksi näyttelyä

No Ordinary Moments

EMMAn kokoelmasta kuratoitu kotimaista ja kansainvälistä nykytaidetta sisältävä näyttely pohtii näkyvän tai kuvitteellisen, jaetun todellisuuden kerrostumia. Teosten kuvitteellinen, outo maailma irrottautuu arkikokemuksesta ja houkuttelee matkalle kiehtovaan alitajuntaan. Näyttelyssä nähdään monia museon EMMA-kokoelman tuoreista uushankinnoista, joiden rinnalla mukana on vanhempia teoksia ja vastaanotettuja lahjoituksia..

Outi Pieski

Suomen Taideakatemian palkintonäyttely esittelee kuvataiteilija Outi Pieskin (s.1973) erityistä, ainutlaatuista ja ajankohtaista taidetta.

Pieskin saamelaiskulttuurista ammentava tuotanto kantaa tärkeitä ajankohtaisia sisältöjä taiteen monitulkintaisella kielellä. Hänen taiteensa nostaa esille vähemmistökulttuurin asiaa leikitellen saamelaiseen käsityöperinteeseen liittyvillä väreillä, muodoilla ja menetelmillä sekä viittauksilla pohjoisen valoon ja maisemaan. Pieskin teoksissa nämä elementit saavat myös aivan uusia, alkuperästään irtoavia assosiaatioita. Taiteilijan maalaukset sekä kookkaat ja materiaalisesti runsaat tilainstallaatiot huokuvat keveyttä, herkkyyttä ja aineettomuutta. Pieskin kolorismi ja tilallisuus ovat vahvasti katsojia luokseen houkuttelevia.

09.30    Lähtö Tampere, Vanha kirkko

12.00    Espoo, opastus No Ordinary Moments 1 h

13.00    Lounas EMMAN ravintolassa

14.00    Opastus Outi Pieski 1 h

´ 15.00    Lähtö kotimatkalle

Ilmoittautuminen marraskuun loppuun mennessä

lmoittautuminen

Kaikille matkoille ilmoittautuminen puh: 0500 878038 / Liisi Leiniö tai sähköpostitse liisi.leinio@luukku.com.

Muista mainita ilmoittautumisen yhteydessä, onko sinulla museokortti.

Kerro myös, jos Sinulla on erikoisruokavalio.

Ilmoittautuminen on sitova ja laskutan matkan parisen viikkoa ennenlähtöpäivää.

Suosittele meitä